13 Dec 2018
      

  Š.g. novembra izskaņā mūsu skolas 9.klašu skolēni karjeras attīstības atbalsta nodarbībās “Mācību motivācija” pārrunāja, kāda ir mācību motivācijas saistība ar mērķu sasniegšanas iespējām.         

  Sarunā ar nodarbības vadītāju skolēni mēģināja izprast, ko viņi vēlas un kas nepieciešams, lai to iegūtu. Izrādās, tas nav nemaz tik viegli – nodefinēt vārdos savas vēlēšanās un izprast ceļus, kā savas ieceres, sapņus, mērķus piepildīt. Nodarbības sākumā skolēniem tika izskaidrots, kuras zināšanu uztveres pieejas ir tās, kuras rosina atcerēšanos un mācīšanos: es zinu, ko es zinu, es zinu, ko es nezinu – tātad es apzinos, savas zināšanu līmeni, daudzumu, nepieciešamību pēc tā, ko nezinu. Skolēni uzzināja, kāpēc viņi nesaprot kādu tekstu un nevar to iemācīties.

  Skolēni kopā ar nodarbību vadītāju noskaidroja, ko nozīmē jēdziens “kompetence” un kad varam teikt, ka esam kompetenti kādā jomā – tas nozīmē, ka mums piemīt zināšanas, prasmes, pieredze, pārliecība un vēlēšanās – ja, kāds no šiem kompetenci veidojošiem elementiem kāda darba darītājam pietrūkst, nevaram runāt par kompetenci nevienā profesionālajā jomā. Skolēni piedalījās aktīvās pārrunās, kas tika balstītas uz skolēnu ikdienā piedzīvoto un dzīves pieredzi kopumā.

  Paldies interešu izglītības iestādes “Laimes kalve” lektorei Ivetai Vidmanei par nodarbību vadīšanu un skolēnu ieinteresēšanu padomāt, kā paaugstināt savu vēlmi mācīties un apgūt šķietami neizprotamas lietas, lai kļūtu par kompetentu cilvēku kādā no jomām.

  Nodarbības tika īstenotas projekta Nr.8.3.5.0/16/I/001 „Karjeras atbalsts vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs” ietvaros.

 

Skolēnu atziņas par to, ko uzzināja:

  • Kas ir jādara, lai es dzīvē varu sasniegt to, ko es vēlos;
  • Kā tuvoties savam mērķim un kādai man jābūt, lai es to sasniegtu;
  • Ko vajag darīt, lai sasniegtu savus mērķus nākotnē;
  • Kā var labi mācīties;
  • Kas ir kompetence;
  • Ka cilvēkam ir jābūt kompetentam un patstāvīgam;
  • Ir daudz jāmācās, lai sasniegtu savus mērķus;
  • To, kā iegūt motivāciju.
  • Vajag strādāt, lai sasniegtu savu mērķi un tas var būt reizēm ļoti grūti;
  • Noslēpumu, kā var padoties visi priekšmeti, kas ir atslēga uz panākumiem;
  • Ko nozīmē būt kompetentam, ko darīt, ja nav motivācijas, to, ka vienmēr vajag noskaidrot, ko nesaproti, lai tu varētu tikt tālāk;
  • Par zināšanu pakāpieniem;
  • Ka cītīgi jāmācās, lai piepildītu vēlmju sarakstu;
  • Jo vairāk mācīsies, jo ātrāk piepildīsi savus sapņus;
  • Nevajag padoties, ja kaut kas ir grūts, jo beigās tas, ko darīji, būs tā vērts;
  • Sapratu, kas man jāmaina savā attieksmē un kas jādara, lai piepildītos tas, ko vēlos;
  • Kā tikt pie sasniegumiem, vairāk sapratu zināšanu nozīmi;
  • Jāmācās un jāmāk pielietot prāts;
  • Uzzināju zināšanu veidus un kā būtu vieglāk mācīties;
  • Ja tu kādu vārda nozīmi nezini, paliec pie viņa un uzzini, kas tas par vārdu ir, nevis ej tālāk;
  • Jābūt gribasspēkam, ja vēlos kaut ko sasniegt, protams, svarīga arī prakse visā;
  • Cenšoties garīgi un fiziski, kādu dienu sasniegsi, ko vēlies;
  • Sadzirdēju padomu. Es to varētu izmantot savā dzīvē un kā savu motivāciju;
  • Tiecies pēc savas motivācijas, neviens cits to nedarīs tavā vietā. Tas nav viegli, bet dzīvē nekas nav viegli. Neesi šeit, lai tikai eksistētu, bet lai dzīvotu. Strādājot gan fiziski, gan ar prātu katru dienu. Galvenais noticēt sev un nepadoties;
  • Lai sasniegtu iecerēto, ir jāmācās, jāstrādā un ir jābūt vēlēšanās to darīt;
  • Ka ir jāmācās, jāiegūst jaunas zināšanas un kompetence;
  • Kāpēc vispār ir jāmācās, kā sasniegt to, ko es vēlos, un vispār to, ka sevi ir labi jāvērtē un ka par sevi ir labi jādomā. To atcerēties tad, kad man vajag;
  • Ka man ir jāzina, ko es savā dzīvē gribu darīt, un man vajag zināšanas, lai to izdarītu;
  • Ka man vajag ieguldīt vairāk laika mācībās;
  • Vajag mācīties, lai būtu laba dzīve;
  • Jāsāk mācīties un mazāk slinkot.

            Skolēni atzina, ka to izmantos: tagad, mācībās skolā, stundās, komunikācijā, sadzīvē, veidojot ģimenes dzīvi un savu karjeru, izvēloties profesiju, darba izvēlē, nākotnē; savā dzīvē dažādās situācijās; varu pamācīt citus. Mācīties, ja kaut ko nesaprotu, meklēt palīdzību un uzdot sev jautājumu: Vai tas, ko es daru/nedaru šobrīd, palīdzēs man sasniegt savu mērķi?