12 Apr 2019
      

   2019. gada 5. aprīlī Tukuma 2. vidusskolā viesojās Latvijas Kultūras akadēmijas docente, runas mākslas pedagoģe un aktrise Zane Daudziņa, novadot 8., 10. un 11. klašu skolēniem lekciju "Veiksmīgas publiskās runas ABC".

   Lekcijas dalībnieki iepazinās ar teorētiskajiem pamatiem un praktiskiem padomiem, kā panākt, lai klausītāji dzird un saprot; ar stresa pārvarēšanas vingrinājumiem, uzzināja par to, kā veidot kontaktu ar klausītāju.

   Zane Daudziņa skaidroja, ka, vērojot uzstāšanos, skatītājs neuztver vārdus tieši - tikai kā informatīvu tekstu. Runātāja izskats un balss kvalitāte norāda uz veselu zīmju virkni plašā, nenoslēgtā zīmju sistēmā. Runātāja pateikto vārdu nozīmi neveido tikai izteikto vārdu leksiskās nozīmes. Runātājs pārraida daudz dažādu zīmju un signālu, kas kā vesels informācijas kopums caur neskaitāmiem kanāliem vienlaicīgi nonāk pie klausītāja.

   Lektore stāstīja, ka katrs cilvēks ir unikāls. Lai arī kāda būtu publiskās runas tēma, runātājs, lai kā arī censtos, nespēj norobežoties no savas individualitātes. Tādēļ neatkarīgi no tā, vai mēs to vēlamies vai ne, skatītājus un klausītājus runātāja individualitāte pievelk, savaldzina vai gluži pretēji – atgrūž.

   Runas mākslas pedagoģe uzsvēra, ka daudzas zīmes - tādas kā vecums, dzimums, personība – runātājs īsā laikā izmainīt nespēj, taču daudz vairāk ir to faktoru, kurus runātājs var kontrolēt. Savu noskaņojumu, koncentrēšanos, enerģiju, artikulāciju, tempu, ritmu, skaļumu utt. runātājs nosaka pats. Tieši tas, cik veiksmīgi runātājs izcels galveno, iepauzēs, iedarbosies uz klausītāju zemapziņu, noteiks viņa runas efektivitāti un rezonansi skatītājos un klausītājos.

Skolēni, noklausoties lekciju, rakstīja:

  • „Runa ir jāsagatavo un jānorunā skaidri.”
  • „Lai savā runā būtu pašpārliecināts, jāpārzina tēma.”
  • „Iemācīja būt drošam, radošam, un publika jāuztver kā labākā.”
  • „Pirmās 2 minūtes ir svarīgākās, jo klausītājs novērtē stāju un izskatu.”
  • „Pirmais iespaids – vissvarīgākais.”
  • „Lai spētu domāt, vajag izgulēties.”
  • „Iemācījos stresa noņemšanas vingrinājumu.”

  Lai mūsu skolēniem izdodas pilnveidot savas uzstāšanās prasmes, izmantojot Zanes Daudziņas vērtīgos ieteikumus!

Paldies lektorei par lielisko iespēju piedalīties šajā lekcijā!

 

              Ilze Bulaha, Tukuma 2. vidusskolas skolotāja