03 Jūn 2019
      

   Vēl pirms došanās vasaras brīvlaikā projektu nedēļas ietvaros š. g. 29. maijā mūsu skolas 7. klašu skolēniem karjeras attīstības atbalsta nodarbībās “Izmēģini un iepazīsti profesiju!” bija iespēja iepazīties ar radošu mākslas jomas profesiju, kas ir nozīmīga vietējā kopienā, tas ir, ar profesiju – keramiķis.

   Nodarbības laikā skolēni uzzināja par šīs profesijas pārstāvja uzņēmējdarbības iespējām un galaprodukta – keramikas izstrādājumu – realizāciju un iespējamo peļņu.  Skolēni tika iepazīstināti ar keramiķa profesiju un tajā nepieciešamajām prasmēm, kā arī veicamajiem pienākumiem. Prezentācijas un sarunu laikā skolēniem bija iespēja gūt informāciju par iespējām apgūt šo profesiju: pirmkārt, to var darīt pie kāda meistara – skolotāja, kurš iemāca amata pamatus un noslēpumus, otrkārt, ir iespēja mācīties Rīgas Dizaina un mākslas vidusskolā (keramikas izstrādājumu dizains), Latvijas Mākslas akadēmijā (Vizuāli plastiskās mākslas nodaļas Keramikas apakšnozarē), kā arī Rīgas Tehniskās universitātes nozarēs, kurās pēta māla īpašības, kā materiālmācību, treškārt,  katram pašam katru dienu jāiemācās kaut kas klāt, lai pilnveidotu savu meistarību un kļūtu konkurētspējīgs darba tirgū.

   Visnozīmīgākā skolēniem šķita praktiskā izmēģinājumdarbība, kuras laikā viņiem bija iespēja pašiem izgatavot kādu keramikas izstrādājumu (bļodiņu vai krūzīti). Tā skolēni varēja attīstīt savu radošumu un savas prasmes darbā ar mālu mākslas priekšmeta veidošanā, kā arī pārbaudīt savu piemērotību šai profesijai.

            Pēc nodarbības skolēni atzina, ka tas ir smags darbs, katrā klasē tikai 3-5 skolēni atzina, ka brīvajā laikā ar to gribētu nodarboties, bet neizvēlētos to kā pamatdarbu. Viņi par keramiķa profesiju rakstīja:

  • tā ir ļoti skaista, aizraujoša, interesanta, superīga un forša, bet zinātniska, sarežģīta un grūta profesija, kā arī tā ir radoša, attīstoša profesija,
  • tā ir arī nomierinoša, atslābinoša nodarbe,
  • ļoti gudrs darbs,
  • visu jādara uzmanīgi, lai nekas neplaisātu,
  • jābūt pacietībai, jābūt fiziski stipram, jābūt stipriem pirkstiem,
  • jāpietiek pacietībai visu izdarīt līdz galam,
  • dažiem šī nodarbe šķita garlaicīga un laikietilpīga, ļoti ķēpīga,
  • ļoti netīrs darbs.

            Skolēni atzina, ka nodarbība ļoti patika, ka darba ir interesants, bet kā profesiju sev to neizvēlētos. Galvenā skolēnu atziņa: Par keramiķi var kļūt tikai tad, ja tev ir pacietība!

            Nodarbības vadītājs sarunā ar skolēniem izstāstīja gan savu pieredzi ceļā uz keramiķa profesiju, gan iepazīstināja ar keramiķa profesijas ikdienu.

   Paldies Kandavas keramikas cepļa “Jāņuguns” keramiķei Lindai Romanovskai un viņas asistentam, trauku apdedzinātājam Jānim Priedniekam par nodarbību vadīšanu un skolēnu ieinteresēšanu aktīvi iesaistīties līdzdarbībā, praktiski iepazīstot keramiķa darbu.

   Nodarbības tika īstenotas projekta Nr.8.3.5.0/16/I/001 „Karjeras atbalsts vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs” ietvaros.

 

Evita Korna-Opincāne,

pedagogs karjeras konsultants