14 Apr 2021
      

   Š.g. 8.aprīlī mūsu skolas 12.klašu skolēniem bija iespēja virtuāli paciemoties dzejnieka Imanta Ziedoņa mājā “Dzirnakmeņi”. Tā bija tiešsaistes nodarbība, kuru organizēja “Ziedoņa klase” un kura tika finansēta programmas “Latvijas Skolas soma” ietvaros.

   Nodarbības laikā skolēni padziļināja zināšanas literatūrā un kulturoloģijā, kā arī uzzināja faktus, kas varētu noderēt Latvijas vēstures apguvē.

   Nodarbībai skolēniem bija rūpīgi jāsagatavojas – jāveic “Ziedoņa klases” uzdotais mājas darbs. Kas tad bija jādara un kāpēc? Lai šo nodarbību piedzīvotu, skolēni pirms tās tika aicināti iepazīties ar Imanta Ziedoņa vasarnīcu “Dzirnakmeņi”, kur pašlaik atrodas dzejnieka muzejs, noskatoties 2015. gadā izveidoto dokumentālo filmu “Imants Ziedonis. “Dzirnakmeņi”.”, kas vēsta par Imanta Ziedoņa vasaras māju Murjāņos, par dzejnieka attiecībām ar dabu, izlaušanos un ceļu. Tajā atainots viņa «epifānijas ar niedru jumtu» celtniecības stāsts, notikumi “Dzirnakmeņos”, ko rīkoja viņš pats, kā arī dabas un jaunrades mijiedarbība Murjāņos.

 

   Nu, lūk! Ar to arī sākās mūsu nodarbība. Skolēni izspēlēja interaktīvu spēli Kahoot platformā, pārbaudot sevi, kas tad ir tas, kas palicis atmiņā par Imantu Ziedoni, viņa personību un tā laika norisēm.

   Nodarbības 2.daļā skolēnus gaidīja digitāla ekskursija I. Ziedoņa mājā – muzejā. Pēc neliela nodarbības vadītājas ievada par to, kā un ar ko kopā dzejnieks šo vietu atradis, kā notikusi tās tapšana un kas tajā notiek šobrīd, skolēni saņēma patstāvīgo uzdevumu, kurš veicams grupās. Virtuālās tūres laikā, atbildot uz dažādiem jautājumiem un atšķetinot atbalsta pavedienu, skolēniem bija jāsaprot, kā sauc neparasto mājas iemītnieku. Izrādās, tas ir pirmais lācis no A.Kantānes, dzejnieka dzīves biedres, lāču kolekcijas, kurš atceļojis ar lidmašīnu no Kabardijas un kuram dots Andreja Upīša vārds.

   Pēc šīs izzinošās nodarbības daļas sekoja radošs uzdevums. Praktiskā darba laikā, paņemot izvēlēto grāmatu, skolēniem jāgūst atbilde par sevi uz vienu no I.Ziedoņa personību iepazīšanas jautājumiem:

Kas tu esi?

No tu esi cēlies?

Kam tu esi pateicīgs?

Ko tu kop?

Ar ko kopā tu esi pats?

Kur tu vari to visu vislabāk paveikt?

Kā tevi sauc citi?

   Ko jums šie jautājumi atgādina? Protams, tie atbilst latviešu valodas locījumiem. Tāpēc pēc nodarbības jaunieši tiek aicināti noskatīties filmu “Portrets locījumos”. Tā ļaus iedvesmoties jauniešiem radīt savu portretu locījumos, kas būs jau nākamās stundas uzdevums.

   Kā ceļa vārdi jauniešiem izskanēja nodarbības vadītājas vēlējums – katru dienu atrast 10 minūtes, kuras veltīt sev, lai uzlādētu savu iekšējo bateriju – vai nu ar grāmatu, vai ar dziesmu, vai pastaigās.

   Kāds tad ir 1 vārds, kuru skolēni paņems līdzi no šīs nodarbības? Visbiežāk izskanēja tādi vārdi kā IEDVESMA, CEĻŠ, DABA, bet izskanēja arī vārdi – domas, pārdomas, idejas, saprāts, zināšanas, jaunums, izaugsme, radošums, vieglums… Tieši šādā izzinoši radošā, idejām un jaunumiem, zināšanām un pārdomām piepildītā nodarbībā skolēni virzījās solīti uz priekšu savas izaugsmes ceļā. Iepazīstot Imanta Ziedoņa personību un viņa pasauli, skolēniem bija iespēja salīdzināt šo vērtību pasauli ar savējo. Un jaunieši to prata, paņemot kādu būtisku atziņu tieši sev.

               Par to liecina skolēnu atsauksmes:

Man ļoti patika šī nodarbība, bet no stundas es gan jau paņemšu līdzi pēdējo uzdevumu ar grāmatu. Tas palīdz uzzināt sevi tuvāk un interesantā veidā.

Manuprāt, ļoti pārdomāta un interesanta nodarbība. Patika, ka nebija jāklausās kā lekcija, bet varēja aktīvi piedalīties. Bija interesanti iepazīt muzeju, meklējot atbildes uz jautājumiem. Es paspēju atbildēt uz visiem jautājumiem un noteikumi bija saprotami, bet nepatika tas jautājums par trijstūra laukumu, jo nevarēja precīzi nomērīt, un atbildes tāpēc nedaudz atšķīrās. Pēdējā daļa, manuprāt, bija lielisks noslēgums nodarbībai, jo pašai bija interesanti mēģināt sasaistīt dzejas rindas ar savu dzīvi un beigās sanāca ļoti dažādas atbildes. Piemēram, man no Imanta Ziedoņa "Taureņu uzbrukuma" sanāca atbilde uz jautājumu "Kam tu esi pateicīgs?" – Par to, ka "vēl ūdensrozes melnā upē stāv un pļavā siens tā smaržo tikai šodien".

Kopumā šī nodarbība bija aizraujoša. Trešā iemītnieka atminēšanai pietrūka laika. I. Ziedoņa māja bija ļoti skaista, aicinoša un latviska. Patika uzdevums par atbilžu meklēšanu grāmatā. 

Šī nodarbība man šķita ļoti interesanta un noderīga. Bija vērtīgi pastaigāt pa Imanta Ziedoņa mājām, kurš tagad ir kā muzejs, kā arī noderīgi bija beigās lasīt daiļdarbu un padomāt par to, kas es esmu un kā tas atklājas darbā.

Nodarbība bija interesanta ar to, ka tajā nebija stāstīts daudz un gari, līdz ar to šī nodarbība atšķīrās no citām. Vairāk bija spēles, lai uzzinātu vairāk par muzeju un par I.Ziedoni, līdz ar to padarīja nodarbību aizraujošāku. Manuprāt, ja tas notiktu klātienē, tad noteikti būtu vēl interesantāk, jo daudziem radās tehniskās problēmas ar datoriem, kas neļāva baudīt visu nodarbību.

Nodarbība bija interesanta, pēc virtuālās pastaigas vēlos aizbraukt un izstaigāt to reālajā pasaulē, esmu staigājis gar Lojas upi, kas ir viena no, manuprāt, gleznainākajām upēm Latvijā, un šī nodarbība iedvesmoja vēlreiz izbaudīt Lojas upes iežu krastus un apmeklēt Imanta Ziedoņa muzeju.

Man bija interesanti nedaudz vairāk uzzināt par I. Ziedoņa mājas nosaukumu, kā arī interesanti bija apskatīties muzeju, kas atradās ļoti interesantā un neparastā mājā.

Nodarbība bija ļoti interesanta. Man patika grupu darbs, jo iepazinos ar Imanta Ziedoņa māju attālināti savā tempā, jo jebkuru esošo informāciju par to ir iespējams izlasīt jebkurā brīdī. Pēdējie jautājumi par sevi bija ļoti īpaši, jo, neko nelasot un nemeklējot atbildes grāmatās, es būtu atbildējis ar pilnībā citiem vārdiem un ar citu domu.

Kopumā šodienas nodarbība par Imanta Ziedoņa muzeju "Dzirnakmeņi" bija ļoti aizraujoša un noderīga, t.i., ļoti atmiņā paliekoša. Tā kā agrāk īsti nebiju interesējies par šo dzejnieku, tad šī nodarbība man pavēstīja jaunu informāciju, kuru centīšos pielietot latviešu valodas CE rakstīšanā. Man bija prieks, ka bija arī izdomāta aktivitāte, kurā gars un adrenalīns sita augstu vilni, paldies par šo! Jāpiebilst, ka šīs nodarbības laikā es iepazinu šo muzeju, interesanti veidoto ēku, par kuras eksistenci man nebija ne jausmas - neliela kultūras deva bonusā .

Latviešu valodas un literatūras skolotāja

Evita Korna-Opincāne

Ekrānuzņēmumi no nodarbības

Kahoot spēlē skolēni atsauc atmiņā filmā uzzināto par muzeju

               Praktiskā uzdevuma veikšanai skolēni saņem aprakstu ar pavedieniem 

Virtuālās ekskursijas laikā skolēni izstaigāja I.Ziedoņa māju – muzeju “Dzirnakmeņi”