Ar iedzelteniem bērziem un košiem mārtiņrožu ceriem ir atnācis rudens. Piekritīsiet, ka ir kaut kas intriģējošs rudens pelēcī, miglā, krāsainajos lietussargos, lapu čaukstoņā, pat gumijas zābakos. Tas ir pūkaino čību, kamīnā sprakstošās malkas, kabatā paslēptā laimes kastaņa, tā sakot, pārmaiņu un krāsu laiks. Šo īpašo noskaņu Tukuma 2. vidusskolas 7., 9., 10. un 11. klašu skolēni varēja izdzīvot muzikālā un izglītojošā nodarbībā “Ritma un skaņu pasaulē”. Kopīgā instrumentu saspēlē, praktiski darbojoties, iepazina dažādus perkusiju instrumentus no visas pasaules, kā arī guva pirmās iemaņas ritma spēlē.

   Programmas “Latvijas skolas soma” ietvaros pie mums viesojās lieliskie mūziķi un perkusionisti Nils Īle un Maija Sējāne – Īle. Mākslinieki ar savu sirsnību un mieru, sirdsdegsmi ievilināja katru skolēnu jaunā piedzīvojumā un, kā atzina paši mākslinieki, izdevās sarunāties brīnišķīgajā mūzikas valodā par prieku sev un par prieku citiem...

  Nodarbības sākumā skolēni iepazinās ar āfrikāņu bungām – džambām. Viņi uzzināja, ka instruments ir izgatavots no izdobta koka, kas pārvilkts ar mājlopa ādu. Katrs klātesošais varēja izmēģināt spēlēt ar instrumentu, iestudēt īsu muzikālu fragmentu un izpildīt to kanonā. Abi mūziķi nodemonstrēja skaņdarbu uz bungām un džambas, atklājot daudz jauna un neredzēta par ritma spēku un tā daudzpusīgo skanējumu. Tas bija ļoti iespaidīgi! Skolēni klausījās ar lielu interesi. Pēc tam varēja iepazīt un izmēģināt dažādu tautu mūzikas instrumentus (perkusijas), kā arī veidot kopēju muzikālu kompozīciju. Skolēnus pārsteidza tas, ka perkusijas sevī ietver arī netradicionāla veida instrumentus, piemēram, balsi, ķermeni un dabā iegūtus materiālus: riekstus, akmeņus un zirga pakavus. Viņi uzzināja perkusiju nosaukumus, tādus kā, piemēram, kabasa, agogo, guiro, hašiši un saklausīja instrumentu skaņu daudzveidīgo burvību. Nodarbība noslēdzās pavisam mierīgi, ar meditatīvu noskaņu. Kā atzina skolēni, darbošanās ar meditatīvajiem instrumentiem, atslābināja, nomierināja un rosināja vēlmi sapņot.

  Caur muzikālu piedzīvojumu skolēniem bija iespēja uzdrošināties līdzdarboties, ieklausīties citos un gūt iemaņas improvizācijā. Viņu atsauksmes bija tikai pozitīvas un sajūsmas pilnas.

  Ieva: “Man no šī pasākuma patika pilnīgi viss, īpaši atmosfēra, kad mēs kopīgi mācījāmies spēlēt džambu. Sajūtas bija neaprakstāmas, es labprāt atrastos šajā telpā cik vien ilgi iespējams. Es noteikti ko šādu vēlreiz atkārtot.”

  Liena: “Man no meditācijas mūzikas bija zosādiņa, jo bija ļoti patīkama mūzika, kā arī patika vadītāju foršā enerģija, ko viņi deva mums.”

  Marta: “Mēs kopā veidojām tādu kā muzikālu priekšnesumu, kas bija ļoti skaisti un radīja meža atmosfēru. Šādi pasākumi varētu notikt biežāk. Man ļoti patika.”

  Visaktuālākā šī nodarbība bija 7. klašu skolēniem, kuri apgūst mūziku pēc jaunās kompetenču programmas, jo 1.tēma “Ritms, mūzika, kustība” cieši saistīta ar nodarbības saturu. Līdz ar to skolēni atkārtoja un apguva jaunus ritma elementus, kā arī radīja izpratni par dažādu ritma instrumentu skanējumu.

  Iegūtās zināšanas un prasmes skolēni varēs pielietot mūzikas stundās, pilnveidojot zināšanas par mūzikas izpausmēm mūsdienu kultūrā, mācoties izpaust savu acumirkļa iespaidu un noskaņu mūzikā, klausoties, pētot un salīdzinot mūzikas valodas elementus skaņdarbos un radot savus piemērus.

Paldies aizrautīgajiem mūziķiem!

Skolotāja Ērika Bogataja un Īra Rimoviča