28 Okt 2019
      

  14. oktobrī Tukuma 2. vidusskolas 11. klašu skolēni valsts programmas ,, Latvijas skolas soma” ietvaros piedalījās  izglītojošā nodarbībā - izstādē un interaktīvā izlaušanās spēlē “Bēgļu gaitās”, kuru izveidojis muzejs “Latvieši pasaulē” sadarbībā ar Free Riga. 

  Jaunieši iejutās bēgļu lomā Otrā pasaules kara beigās 1944. gada oktobrī. Atrisinot dažādus izlaušanās spēles uzdevumus trīs telpās, bija jāsagādā izbraukšanas atļaujas no Rīgas, lai paspētu uz kuģi kādā no Kurzemes ostām. Savukārt, izstādē bija iespēja aplūkot 15 priekšmetus, kurus latvieši, Otrā pasaules kara noslēgumā dodoties prom no Latvijas, ņēma līdzi bēgļu gaitās.

Par katru no tiem skārienjūtīgos ekrānos varēja izlasīt papildinformāciju, kā arī redzēt to ģimeņu fotogrāfijas, kas šīs vēsturiskās lietas muzejam uzticējušas.

Jaunieši ar interesi piedalījās visās aktivitātēs un pēc tam savās pārdomās rakstīja:

  ,,Es sapratu, ka šis laiks Rīgas un visas Latvijas iedzīvotājiem bija ļoti grūts un prasīja daudz izturības. Man patika izlaušanās spēlē grūtās ,,mīklas” un tas, ka bija ļoti uzmanīgi jāmeklē pavedieni, lai tiktu ārā no istabas. Izstādē patika tas, ka gide stāstīja ļoti brīvi un nepiespiesti, neformāli.” ( Linda N.)

  ,,Man patika, ka izlaušanās spēlē visa apkārtējā vide sastāvēja no veciem priekšmetiem, mēbelēm. Tas vairāk palīdzēja iejusties tā cilvēka lomā, kurš dzīvoja 1944. gadā un kurš vēlējās doties bēgļu gaitās.” (Edgars B.)

  „Šī spēle bija interesanta, jo to darījām komandā un vairāk saliedējamies, uzzinājām daudz ko gan no vēstures, gan no tā laika tehnoloģijām. Piemēram, kā atvērt koferi, arī atslēgu, izmantojot Morzes ābecē noskaidrotos skaitļus.” ( Justs G.)

  ,,Meklējot atslēgas izejai, es daļēji izjutu to, ko, iespējams, juta bēgļi 1944. gadā, jo arī mums bija ierobežots laiks, lai tiktu galā ar visu.” (Oksana K.)

  ,,Izlaušanās spēle man lika izmantot prātu un loģiku.”(Edgars B.)

  ,,Bija izglītojoši iejusties bēgļu lomā izlaušanās istabā un klausīties bēgļu stāstos izstādē.” (Renāte P.)

  ,,Skaņas efekti izlaušanās spēlē manī radīja adrenalīnu un sajūtu, ka es patiešām esmu viena no bēgļu gaitas dalībniecēm. Šo aktivitāti es ieteiktu visiem, kam interesē Latvijas un pasaules vēsture un Otrā pasaules kara notikumi.” (Linda S.)

  Ar gandarījumu varam secināt, ka pasākuma organizatoru izvirzītais mērķis – izmantojot pieredzes izglītībā balstītas metodes, veicināt empātiju un rosināt skolēnus izprast bēgļu pieredzi – tika sasniegts.  

Pasākuma dalībnieku iespaidus apkopoja skolotāja Skaidrīte Prancāne